Când o experiență face cât o sută de povești

Despre cultivarea încrederii la copii de 6/7 – 12 ani am discutat în mai multe ocazii. Și de fiecare dată am subliniat importanța experiențelor sociale ale copilului, în diferite contexte. Și când spunem contexte diferite ne referim atât la mediul formal (activități, ateliere, concursuri, evenimente sociale și culturale, etc.) cât și la mediul informal (evenimente de familie, în mediul de prieteni și apropiați, colegi, întâlniri cu diferită tematică, etc.). Prin faptul că fiecare dintre aceste contexte implică o atitudine și o stare interioară diferită, o capacitate diferită a puterilor emoționale, a calităților de a stabili o relație socială cu semenii de aceeași vârstă sau de vârste diferite – ele îl ajută pe copil să-și definească mecanismele proprii de a stabili limite și de a rămâne deschis în fața necunoscutului. De a fi încrezător că se poate descurca. Sau nu.

Construirea oportunităților de experiență este principala calitate a taberelor Kogaion pentru copii, organizate la Păltiniș. Atelierele din diferite domenii ale cunoașterii care abordează o tematică comună facilitează construirea unei viziuni unitare asupra subiectelor și, implicit, asupra lumii. Ieșirile în natură și activitățile în aer liber le oferă ocazia atât de a-și cunoaște limitele fizice, anduranța la efort fizic, cât și trăirea unor stări emoționale complexe și intense legate de recunoașterea frumuseții și firescului din natură, de cât de „la locul lui” se simte omul în mediul natural.

Pe lângă acestea, relevantă este și experiența copilului de a fi în afara familiei. La aceste vârste intervin primele invitații de a sta departe de mediul familial (tabere, plecări la bunici sau cu prietenii, cantonamente, etc.).  Experimentarea acestor trăiri, adesea atât de greu de gestionat, legate de separarea de părinți, de confortul și rutinele casei, de gustul mâncării făcute de mama, sunt uneori cea mai dificilă provocare pe care copiii au nevoie să o depășească și să o integreze.

Pentru că așa este și în viață: începe cu o poveste, cu o promisiune, dar valoarea acestei povești o înțelegem doar trăind propriile experiențe. Nu ezitați să-i împuterniciți pe copii să experimenteze și să învețe din tot ce trăiesc. Încurajați-i să vină cu încredere către nou și inedit și prin exemplul propriu, dar mai ales – prin oportunitățile pe care le puteți găsi relativ ușor. Ce vor învăța despre sine acum va fi piatră de temelie pentru caracterul copilului și pentru calitatea vieții în viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *