Lumea lui ”9-12” sau vârsta marilor deveniri

Ieșirea din etapa primară și intrarea în preadolescență este o perioadă minunată a copilăriei! Principalele mecanisme cognitive se maturizează, copilul se stabilizează emoțional, scapă de atașamente și evoluează afectiv. Prezente rămân curiozitatea curată și inocența (încă nealterată de hormonii pubertății). În acest context, valorificarea abilităților și pasiunilor este o oportunitate pe care o vom mai întâlni doar după maturizarea socială (în jurul vârstei de 19-21 de ani!).

Caracteristice acestei vârste sunt preocupările pentru estetică, pentru mediul înconjurător (atât natural cât și social), pentru propriile trăiri și păreri. Un domeniu de pasiune tot mai prezent sunt tehnologiile (din cauza/ datorită dinamicii dezvoltării lui). Elementul esențial care leagă aceste interese este căutarea frumosului sub toate aspectele sale: a proporțiilor (estetica), a echilibrului (mediu), a armoniei (căutările interioare), a imaginației (tehnologiile)…

Importanța trăirii și înțelegerii  frumosului anume în această perioadă, îl va ajuta pe copil să rămână bun, să aibă încredere în viață și oameni. Deschiderea, imaginația și curajul de a explora lumea se construiesc  pas – cu – pas, cu considerație și respect pentru nevoile și oportunitățile oferite de fiecare vârstă de evoluție.

Cunoscând aceste particularități, programele și activitățile copiilor trebuie să țină seama de aceste nevoi. Vom căuta să le oferim suficiente experiențe de învățare care să le îmbogățească cunoașterea, dar și să le stimuleze trăirea. Exemple de astfel de activități sunt multe și la îndemână!

Studierea și practicarea artelor (teatru și arte plastice), bunăoară. La atelierele de pictură, pe lângă crearea propriilor lucrări, copiii au ocazia să cunoască și istorii legate de personalități din artă sau operele lor celebre. Activitățile legate de teatru și dramă, pe de altă parte,  permit copilului să-și exploreze trăirile proprii dar să observe și manifestarea trăirilor celor din jur. Importantă devine nu doar exersarea unor abilități tehnice (prin desen, mișcare, etc.) ci mai ales reflexia asupra unor conținuturi emoționale, transmise prin intermediul artelor.

Studierea cunoașterii , a culturii universale și a elementelor de civilizație (pentru care există deschidere la această vârstă) – este un alt domeniu pe care îl putem aborda.

Noțiunile despre frumosul societății umane pot fi învățate, de exemplu, prin studierea produselor creativității omului: a operele de artă și a tehnologiilor. Produsele tehnologice îi ușurează viața și îi eliberează timp pentru a-l folosi în activități rafinate (căutările de sine, de înțelesuri universale, etc.) Acesta este mesajul indirect pe care copiii îl integrează prin activitățile și conținuturile atelierelor de robotică, programare, tehnologii revoluționare, etc.

Omul învață din experiența altor generații, dar mai ales, observând și înțelegând natura. Astfel, el  duce mai departe tradiția trecutului valoros și contribuie cu propria creativitate la evoluție și viitor. Esența acestei înțelepciuni căutăm s-o transmitem copiilor în acești ani.

Este vârsta marilor deveniri! Vârsta când descoperim la ce suntem buni și ce putem face cu aceste calități pentru a bucura oamenii și a le fi de folos!

Mai multe idei pentru activități și programe, dedicate acestor vârste:

http://kogaionacademy.ro/programe/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *